zaterdag 10 december 2011

Nieuwsbrief 2011

Yaoundé 10 december 2011
Beste familie en vrienden,

Het einde van 2011 nadert snel en ik maak gebruik van de kerst –en nieuwjaarswensen van mijn familie in Eeklo om jullie een briefje te schrijven met enkele gedachten van het voorbije jaar.

Einde 2010 eindigde mijn contract met de Belgische NGO Broederlijk Delen zodat ik begin 2011 een nieuwe uitdaging voorgeschoteld kreeg: werken met de Belgische NGO, DISOP, Dienst voor Internationale Samenwerking aan Ontwikkelingsprojecten. Het werd inderdaad een grote aanpassing. In het landelijke Kumbo werkte ik als technisch assistent in een lokaal ontwikkelingsproject en met DISOP kreeg ik nu de verantwoordelijkheid over verscheidene ontwikkelingsprojecten en dit vanuit de hoofdstad van Kameroen, Yaoundé. Het was vooral de verhuis van het landelijke Kumbo naar de grootstad Yaoundé dat het mij bijzonder moeilijk maakte. Tot einde 2010 was ik altijd tewerkgesteld in de ‘boerenbuiten’ en opeens moest ik dit inruilen voor een leven als een ‘stadsmusje’!

Als vertegenwoordiger van DISOP in Kameroen begeleid ik 5 ontwikkelingsprojecten die financieel gesteund worden door DISOP. 4 projecten zijn al gestart in 2011 en 1 project zal starten in januari 2012. Al deze projecten hebben te maken met beroepsscholen, met de vorming van jongeren in verbeterde landbouwtechnieken. Landbouw en veeteelt blijven dé toekomst voor jonge Afrikanen. Ik probeer dus deze 5 projecten op te volgen en een technische opvolging te geven. Met andere woorden, samen met onze Kameroenese partners probeer ik de projecten uit te bouwen en te verbeteren. Ondertussen kijk ik ook uit naar andere vertrouwenswaardige partners voor de toekomst.
De opvolging van deze projecten geeft mij de mogelijkheid om veel te reizen en te ontdekken in Kameroen. Het is een deugddoende afwisseling met het administratief bureauwerk in Yaoundé.

                  In een sloep op de oceaan (met grote golven én met piraten) op weg naar het
                        eiland Manoka, waar DISOP één van zijn vormingsprojecten heeft.

Mijn grootste plezier hier in de politieke hoofdstad van Kameroen is de aanwezigheid van mijn gezin. Ik heb een goede school gevonden op een boogscheut van ons huisje waar George en Stef schoolgaan. George (4 jaar) gaat naar het 1ste kleuterklasje en Stef (7 jaar) gaat naar het derde studiejaar. Vooral voor Stef was het een serieuze aanpassing na een tweede studiejaar in Bourha, het geboortestadje van Djoumaï. De kwaliteit van het onderwijs hier in Yaoundé ligt heel wat hoger dan in een dorpsschool in het verre Noorden van Kameroen. Maar met de hulp van bijlessen is Stef aan het bijbenen en worden zijn resultaten beter en beter.

                                           Eerste schooldag in Yaoundé voor Stef en George

Djoumaï gaat regelmatig naar Bourha naar het Noorden van Kameroen (Yaoundé is in het Zuiden van Kameroen) om er de werken op te volgen aan ons huisje en haar grootmoeder (die haar grootbracht) bij te staan. Ze heeft plannen om haar eigen zaakje op te starten maar tot op vandaag is er nog niets concreets uit te bus gekomen.

Kerst –en Nieuwjaar brengen we samen door in ons huisje in Maroua in het Noorden van Kameroen. Jullie weten wel dat ik Maroua beschouw als mijn tweede geboorteplaats en mijn thuishaven. Mijn vriend Isaac woont nu samen met zijn familie in ons huis (tweewoonst). Het beloven dus interessante kerst –en nieuwjaarsdagen te worden!


En ja, ik zou het bijna vergeten, er is goed nieuws voor 2012… We verwachten een klein broertje of zusje voor Stef en George in mei! Het wordt dus een heuse verhuis wanneer we volgende keer naar België komen…

Jullie kunnen regelmatig het wel en wee van de familie Maenhout-Djoumaï volgen op de volgende blog: www.filipmaenhout.blogspot.com.
Mijn e-mailadres: maenhoutfilip@yahoo.fr
Website DISOP: www.disop.be


Een vredevol kerstfeest en een gezegend nieuw jaar toegewenst!


George, Stef, Djoumaï en Filip


Wie graag mijn werk steunt kan altijd vrijblijvend storten op volgend rekeningnummer:
DISOP vzw
Spastraat 32
B-1000 Brussel
IBAN: BE59 4300 8369 5126
Met vermelding: Projecten Kameroen/Filip Maenhout

Vanaf 40€ geeft DISOP een fiscaal aftrekbaar attest!

1 opmerking:

  1. Felicitation, pour le bebe en route.
    Un bounjour a Djoumai Stef e george.
    Marilene

    BeantwoordenVerwijderen